Aanbod

Musical Postcards

#domein 3: grote Wereld# innovatief# samenwerking# artistieke kwaliteit# CKV-tips# Brabants gezelschap

Muziek verbindt de wereld, muziek kent geen grenzen of barrières. Dat is wat Musical Postcards leerlingen wil laten ervaren. Leerlingen ontvangen een musical postcard uit een conflictgebied. Daarin verklankt een jongere zijn wens of droom in een rap, lied of compositie. De scholieren in Nederland componeren een muzikaal antwoord en sturen dit terug. Zo voelen jongeren die duizenden kilometers van elkaar verwijderd zijn en in totaal verschillende werelden leven, zich met elkaar verbonden.

De philharmonie zuidnederland kan jouw school ondersteunen bij de uitvoering. Musici van het orkest komen op school om enkele compositielessen te geven, waar mogelijk in samenwerking met studenten van het conservatorium. Een ensemble van philharmonie zuidnederland voert de composities uit. De composities worden gefilmd en met een boodschap van de makers retour gestuurd naar de jongere uit het andere deel van de wereld.

 

Voorwaarden en organisatie:

Musical Postcards is een initiatief van de landelijke organisatie Musical Postcards waar philharmonie zuidnederland graag een muzikale bijdrage aan levert. Het project wordt volledig met je op maat gemaakt. Nadat we je inschrijving hebben ontvangen volgt er een gesprek met alle betrokken organisaties: de muziekdocent, de educatiemedewerker van philharmonie zuidnederland en de landelijke organisatie Musical Postcards.

 

Doelgericht werken aan:

Muzikale vaardigheid: luisteren, spelen, componeren, vormgeven, noteren en soms zingen

Creërend vermogen: de leerling ontwerpt een compositie vanuit een maatschappelijke context in samenwerking met anderen 

Analyserend vermogen: de leerling kan de ontvangen musical postcard analyseren op muzikale parameters, sfeer, betekenis en emotionele lading.

Onderzoekend vermogen: de leerling onderzoekt verschillende materialen/instrumenten en eigen instrumenten op klankeigenschappen, ritmische, melodische en dynamische mogelijkheden.

Reflectief vermogen: de leerling kan tijdens de repetitie de musici aansturen zodat de uitvoering past bij de eigen gedachten over uitvoering 

21ste-eeuwse vaardigheden: planmatig werken, samenwerken, inleven in de ander, de andere cultuur, creatief denken, zelfregulering en presenteren.



Ervaringen
  • Er zijn nog geen reacties geplaatst voor dit project.

Ervaring met dit project? Deel het hier!

Deel deze pagina
  • ​Kosten: afhankelijk van de wensen van de school

    Duur: 4-6 blokuren Compositielessen + repetitie/uitvoering door ensemble + concertbezoek

    Locatie workshops: op school

    Data: beperkt beschikbaar, data in overleg met de school