Aanbod

Koffers – Vertelvoorstelling over de Tweede Wereldoorlog

Van: Mieke Aalderink

#Brabants gezelschap

Het verhaal ‘Koffers’ gaat over Hanne, een meisje van 10 jaar in de tweede wereldoorlog.

Verhalenverteller Mieke Aalderink vertelt over een gewoon meisje, Hanne, dat graag naar school gaat om nog meer te leren dan ze al weet, zodat ze later juf kan zijn. Nog liever speelt ze buiten met de kinderen uit de buurt. Schommelen, wedstrijdjes doen of zwemmen in de beek achter het huis op warme zomerdagen. Het is 1938. De oorlog in Europa komt dichterbij. En ook de dag dat haar moeder haar koffer moet pakken. En niet veel later haar vader. Ze blijft achter met haar broer. Tot ze zelf op reis moet naar een plek waar ze nog nooit is geweest: Theresienstadt. Daar blijft ze twee jaar. Ze kijkt uit naar de dag van vertrek. De dag dat ze, met de vriendinnetjes uit het kamp, mee mag met de trein. Haar laatste reis.

De geschiedenis; Hoe wordt een verhaal geschiedenis? Hoe komt het dat juist dit nog verteld wordt en niet het verhaal van al die andere joodse kinderen die slachtoffer zijn geworden in die oorlog? Hoe wordt die geschiedenis bewaard en doorgegeven? Mieke legt het uit en vertelt ook waar zij het verhaal voor het eerst heeft gehoord.

De boodschap; Het verhaal is gebaseerd op ware gebeurtenissen uit het leven van Hanne en haar familie. En nee, dit gebeurde niet alleen in Nederland. Door samen op zoek te gaan naar verhalen en elkaar de verhalen te vertellen, blijven herinneringen in tact en worden lessen geleerd. Nog steeds zijn niet alle meisjes van 10 vrij om naar school te gaan. Een verhaal over een oorlog gaat over elke oorlog.

De voorstelling; Liedje, verhaal, herinnering, spel wisselen elkaar af en nemen de leerlingen mee in het leven van Hanne. De vertelling zet aan tot het stellen van vragen, motiveert om op zoek te gaan naar meer informatie, laat meeleven en stimuleert tot het ontdekken en vormen van eigen gedachten. Kinderen komen tot een gesprek. In het kader van '75 jaar bevrijding' een verhaal dat ertoe doet.

Kader; De voorstelling past binnen het kunst- en cultuuronderwijs in de lessen geschiedenis en maatschappelijke vorming. Het verhaal geeft in aanloop naar de jaarlijkse herdenking rond 4 en 5 mei een goed beeld van het leven in de oorlog. Het verhaal maakt duidelijk hoe geschiedenis wordt overgeleverd en hoe een klein voorwerp aanleiding kan zijn voor een groot verhaal.

De lesbrief; biedt ruimte voor een aantal disciplines van het curriculum naast elkaar. Hierdoor wordt de samenhang tussen een aantal verschillende vakken vanzelfsprekender. De leerlingen werken in een breder verband rond één thema.

Meer informatie 



Ervaringen
  • Er zijn nog geen reacties geplaatst voor dit project.

Ervaring met dit project? Deel het hier!

  • Mieke Aalderink